Ett heltäckande produktutbud

OneMeds erbjudande består av över 40 000 produkter som täcker hela hälso- och sjukvårdens behov av förbrukningsmateriel. Produktportföljen består av våra egna varumärken evercare®, SELEFA® och BATIST® samt produkter från världens ledande produkttillverkare.

Vi samarbetar med marknadens bästa och mest innovativa leverantörer, som SCA, Mölnlycke Health Care, Coloplast, Semperit, ConvaTec, Wellspect HealthCare, Attends, CCS, Smith & Nephew och 3M.

Våra tjänster

OneMeds tjänster är framtagna för att underlätta för vård- och omvårdnadspersonal att uträtta sitt arbete. Vården i Europa har en engagerad och målinriktad personal – våra tjänster skapar större möjligheter för dessa personer att vårda sina patienter och uppnå ännu bättre vårdkvalitet till en sänkt totalkostnad.

Vi utvecklar kontinuerligt nya tjänster utifrån våra kunders önskningar och behov – nedan beskriver vi ett urval.

Bättre vårdkvalitet till lägre kostnad

Som många andra vårdgivare vill Härryda kommun förbättra vården för patienter med svårläkta sår. I nära samarbete med kommunen drev OneMed ett projekt som inkluderade utbildning, praktisk uppföljning genom besök av sårvårdsexpert och en tydlig återkoppling av resultat. På detta sätt har vi förbättrat vårdkvaliteten och därmed sänkt totalkostnaden för behandling av svårläkta sår i Härryda kommun.

Genom gemensamma insatser sänktes den genomsnittliga läketiden från 40 till 12 veckor per sår. Genom att reducera läketiden sjönk även den totala kostnaden för vårdinsatsen markant – i genomsnitt sparade kommunen och skattebetalarna 65 000 kronor per sår och år. Denna besparing tar hänsyn till allt från kostnad för förbrukningsmaterial till resor och besök i patientens hem. Utöver att patienten också snabbare blev frisk och slapp ett smärtsamt sjukdomstillstånd frigjordes dessutom mycket tid för sjuksköterskorna.

Vi har idag en ökad kunskap kring sår och med erfarenheter från projektet som bland annat inneburit ett vi har bättre såromläggningsmaterial tillgängligt. Idag när vi får in nya sår är förutsättningarna för att läka dessa mycket bättre och det går oftast snabbare att läka dem. Vi har även fått ett bättre samarbete med vårdcentralen som har fått ökad förståelse för att de ibland dyrare omläggningsmaterialen i slutändan leder till att det blir billigare på grund av minskad omläggningsfrekvens och snabbare läkning.” säger en av sjuksköterskorna i Härryda.

Exemplet från Härryda är inte unikt. Omfattningen av svårläkta sår och långa läketider beskriver den vanligaste situation vi möter i hela Europa och resultaten ovan återspeglar väl den förbättringspotential vi ser utifrån de sårvårdsprojekt vi dagligen driver tillsammans med vården.

Hela vägen

Ibland skickar vi paket till kunder där inte vanliga leveranslösningar kan nå dem. Utanför Sveriges näst största stad, Göteborg, ligger Göteborgs skärgård. På några av öarna råder det ett permanent bilförbud – en av de egenskaper som gör skärgården unik och charmerande men samtidigt utmanande.

Eftersom OneMed levererar nutritionsprodukter för hela Västra Götalands-regionen säkerställer vi  att alla patienter får sina livsviktiga produkter – oberoende av var de bor. Även om bilar är förbjudna kan flakmopeder fortfarande köra fritt på ön. Så, tack vare vår lokala kontakt Roger på Brännö kan vi sköta leveranserna hela vägen. Vi lämnar vårt gods i hamnen där Roger plockar upp det med sin flakmoped och kör sedan hem dem till de äldre på ön.

OneMed skickar 18 000 paket om dagen och är en av de största distributörerna i Sverige sett till antal försändelser. Vi är stolta över vår förmåga att alltid leverera.

Äkta kundservice

På OneMed brinner vi för att hjälpa vårdgivare nå sina mål – och en av de viktigaste aspekterna av detta är att se till att patienterna är nöjda.

När en ung patient blev förskriven fel nutritionsdryck såg OneMed till att barnet kunde få sina livsviktiga nutritionstillskott i tid. Barnets mor skickade följande brev:

” Jag vill uttrycka mitt varma tack till Sandra hos OneMed. Min son hade fått en förskrivning för fel nutritionsprodukt vilket innebar att han inte skulle ha någon mat på hela helgen. Hade det inte varit för Sandra som verkligen gjorde mer än vad som kan begäras så vet jag inte hur vi hade löst det. Hon såg till att rätt produkt kunde akutlevereras på kvällen så att vi hade mat till min son nästa morgon. Sandras insats var fenomenal och jag vill verkligen tacka henne och OneMeds kundtjänst. Så, stort tack och se till att ni tar hand om både henne och er kundtjänst! 

OneMeds kundservice är en central del i den tjänst vi erbjuder, med ett äkta engagemang att hjälpa våra kunder och patienter. I detta fall löste de ett misstag genom att snabbt analysera situationen, koordinera insatser från logistik, IT och vår säljorganisation och därmed säkerställa att en ung patient fick sin näring och familjens helg var därmed räddad. Det är vad vi kallar äkta kundservice.

Våra egna varumärken

OneMed har ett brett sortiment av produkter som är utvecklade och producerade i egen regi.

OneMeds produkter genomgår omfattande kvalitetsgranskningar, dels med regelbundna besök i produktionen, dels genom slumpmässiga tester. För OneMed är det av största vikt att endast använda oss av producenter som delar vår syn på kvalitet, miljö och CSR.


evercare är OneMeds varumärke för produkter med inriktning på kirurgi, infusion och injektion samt sårbehandlingsprodukter. Vi erbjuder även våra kundanpassade set (MediKit) under detta varumärke.

SELEFA omfattar i huvudsak OneMeds handsk-, pappers- och plastprodukter samt bandage och lindor.

Under varumärket Batist återfinns huvudsakligen förbandsprodukter och enklare kundanpassade set.